annonser her

Luksusfergen

Etter 26. juni bør ikke lenger Danmarks-turen med ferge fra Oslo være det den tidligere var. Da døpes cruisefergen ms Pearl of Scandinavia. Dette blir en luksuriøs cruiseferge på ruten Oslo - Helsingborg/København. Med en kapasitet på 2.100 passasjerer fordelt på 720 lugarer, alle over vannlinjen, overgår skipet alle tidligere skip i rederiets flåte. Båten har også en egen Internettcafe.

Litt Asia og litt Skandinavia

Det 177 meter lange skipet ble bygd i 1989. Det har seilt med asiatiske krysstoktsgjester, en passasjergruppe som etter sigende skal sette svært høye krav til standarden om bord.
Et ambisiøst ombyggingsprogram i størrelsesordenen ca 900 millioner DKK/ 1 mrd NOK skal bevare det beste av den asiatiske luksusen, men likevel tilføre forbedringer som vil tilfredsstille skandinaviske passasjerers behov. Ombyggingen skjer på henholdsvis et verft
i Ålborg og Hamburg.
Fasilitetene om bord kan matche hva som helst. Destinasjonene, Helsingborg og København, er praktfulle og prisnivåene er jo mer enn konkurransedyktige.

Satser på luksus
Kommende ms Pearl of Scandinavia har tre topp restauranter samt en kafé med 190 plasser. A la carte-restauranten Blue Riband med plass til 350 gjester har panoramautsikt i seilretningen. En buffét-restaurant har 480 plasser, og en orientalsk restaurant har plass til 70.
En champagne-bar sørger for ytterligere sprudlende atmosfære. I Captain’s Lounge tilbys eksotisk kaffe, store sigarer, vinsmaking og foredrag innredningen beskrives som bibliotekaktig av DFDS Seaways.
Skipet skal også romme en ny commodore lounge til bruk for passasjerer som bor i en av skipets 100 commodore suiter. Her vil man få ferske aviser, kaffe og spesiell oppvartning.

Jacuzzi i lugar - suiten
Cruisefergen vil få 18 luksuriøse suiter hvor det asiatiske preget er bevart. Flere av disse har egen jacuzzi, noen innendørs og noen utendørs. Det svømmebasseng-området på akterdekk som har tilfredsstilt passasjerene under de sydøstasiatiske himmelstrøk, skal bevares.
På akterdekket blir det en pool samt to jacuzzier. Det samme blir å finne innendørs, men der plusser man på med flere saunaer og et fitness-senter.
Her kan passasjerene opparbeide appetitt til middagen.

"Business at Sea/Kurs & Konferanse"
Fra rederiet introduserte "Business at Sea/Kurs & Konferanse"- konseptet i 1976, har antallet konferanse-passasjerer økt jevnt og trutt. Mange ser det også som en stor fordel at de kan starte kurs / konferansen allerede kl. 10.00, mens skipet ligger til kai i Oslo.
Idag reiser flere enn 80 000 passasjerer på kurs eller konferanse ombord i løpet av et år.
Og mange av dem reiser igjen og igjen. Kurs & Konferanser til sjøs er blitt et reelt alternativ til høyfjellshoteller og rene konferansehoteller.

Konferanseavdelingen på Dekk 11 har plass til godt og vel 500 gjester. Her finnes også en Internettcafé med mulighet for oppkobling til nettet mens skipet er i sjøen.

En del av arrangørene benytter seg også av det gunstige tilbudet "Seil den ene veien og Fly den andre veien" - tilbudet.

Barnas lekeområder
Barns behov er heller ikke utelatt. Et lekeområde med alt fra baller til det siste i elektroniske spill er planlagt. Mens du holder oppsyn med dine små håpefulle, kan du nyte kaffe og ferske bakverk i skipets konditori kloss inntil lekearealet.

"Shop till you drop"
Akter i skipet(dekk 7) blir det bygget et nytt stort tax-free shopping-område som er 100% større enn hva noe annet DFDS skip har tidligere. Med andre ord, ingen Københavnbåt uten tax-free shopping. ms Pearl of Scandinavia gir deg naturligvis mulighet til å handle lekre dufter, godterier og andre nytelser for ganen, cognac, tobakk eller noen av skipets kvalitetsviner til favørpriser.

En perle på 40.000 tons
Hele skipet har en teknisk vekt på 40.000 tonn og er 30 m bred i det meste av skipets 177 m lengde. Der vil være plass til 2.100 passasjerer, alle i lugarer over vannlinjen med eget bad og toilet.

Det er plass til 365 biler på ca. 1 km bildekk.


Tekniske data;
Byggeår: 1989
Ombygget: 2001
Længde: 176,8 m
Bredde: 29,6 m
BRT/NRT: 40012/21220
Maskiner: 4 x Wärtsila-Sulzer - 35.000 hp
Bovpropeller: 2 x 1800 hk
Fart: 21 knob
Passagerer: 2.100
Kahytter: 720
Biler: 365
Stabilisatorer
Klasseselskap: Det Norske Veritas(DNV)

- Passasjer volumer;

DFDS Seaways forventer i år å seile ca. 800.000 passasjerer mellom Oslo og Helsingborg/ København. Dette tilsvarer det samme antall passasjerer som årlig flyr mellom Oslo og København og ikke videre. Hele 80.000 passasjerer benytter reisen til samtidig å gjennomføre en konferanse og ikke mindre enn 40.000 overnatter i København på en av de populære hotellpakkene.

Etter at Oslo Lufthavn ble flyttet til Gardermoen er det mange som synes at det er mer
behagelig å stige om bord midt i Oslo sentrum for så å våkne opp friske og opplagte til en
arbeidsdag i sentrum av København. Eller Helsingborg, for den saks skyld.

Totalt sett betyr forbindelsen mellom Norge og København mye for samhandelen, reisingen
og utvekslingen mellom Norge og Europa.

På rutene til og fra Norge, dvs. Helsingborg/København, Gøteborg og Newcastle, seiler
DFDS Seaways over 1 mill. passasjerer pr. år.

- Litt historie om "Oslo - Helsingborg / København" ruten som er 135 år;

DFDS ble etablert allerede i 1866(135 år siden) og startet samtidig seilingene mellom Oslo(Christiania) - København - Stettin med hjuldamperen Constitution.
Ruten er verdens eldste og fortsatt eksisterende passasjerrute. Den hadde flere stopp på veien, der i blant Fredrikshavn, Larvik og Moss.

I 1875 opplevde passasjerene som seilte en "kraftig" standardhevning med at hjuldamperen Christiania fikk madrasser i 2.klasse.

I 1905 seilte ruten Oslo-København direkt med nye skip, Dronning Maud og Kong Haakon.

I 1936 kom det første kombinerte bil- og passasjerskip, ms Kronprins Olav.

I 1983 revlusjonerte DFDS fergetrafikken med cruisefergen ms Scandinavia, som var den første "mega-ferge", dvs. 1600 passasjerer og 400 biler.

I de siste 20 årene har DFDS Seaways oppgradert standarden med et "nytt" skip,
ca. hvert 5. år.

I DFDS Seways' 135. år investeres det i ytterligere et nytt skip(ms Pearl of Scandinavia) fra Orienten, som ble satt i trafikk den 26. juni 2001.

DFDS Seaways



Nyheten er lagt inn av: Tilbake

© 1995 - 2020 Reisenett.no